Helemaal van nu: de micro-influencer – 27 februari
Waar een jaar geleden alleen de influencers werden ingezet die een grote fanbase hadden, openen bedrijven nu hun ogen en kiezen zij voor micro-influencers. Volgers van de grote influencers worden influencemoe. Hun passie is veranderd in productie en komt niet meer oprecht en gemeend over in de ogen van de volgers. Micro-influencers zijn bloggers en vloggers die zich richten op een niche. Doordat zij zich focussen op een specifiek segment, hebben ze vaak een minder groot bereik. Daarentegen is de relatie (engagement) met hun volgers vaak beter. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een groot bereik een no-go is.
”Een groot bereik is tof, maar de influencer staat los van je merk, aangezien hij/zij de week erna gewoon een volgend merk promoot”
Micro-influencer vs. Influencer
Als je zelf al een beetje actief bent op Instagram zie je het al snel, maar ook het Onderzoek van Markerly in 2016 laat zien dat Instagram accounts met veel volgers juist lager scoren op zowel likes als engagament. Als voorbeeld hier een vergelijking van mijn eigen Instagram met een grote influencer.
Dit is mijn eigen Instagram account. Terwijl ik dit nu schrijf heb ik 1.191 volgers op Instagram. Op mijn foto, die ik op 16/02/2018 heb geplaatst, heb ik 354 likes gehaald. De engagement op mijn Instagram account is 30%.
De bekende influencer Anna Nooshin heeft 641K volgers en per foto 34,4K likes. Natuurlijk is dit per foto afhankelijk, maar ik heb gewoon voor de tweede foto op de feed gekozen (net zoals bij mijzelf). De engagement bij Anna Nooshin is 5,4%.
Engagement
Ook wel betrokkenheid. Is het loyaliteitsniveau van volgers op een Instagramaccount. Het gaat bij de engagement over de verhouding likes en volgers.
Manieren om een hogere engagement te krijgen op je account zijn onder andere het gebruik van hashtags (#), het schrijven van een onderschrift bij je post en actief zijn op Instagram met het liken en reageren op soortgelijke accounts.
Voordelen
Door micro-influencers in te zetten, creëer je dus meer engagement en kun je je beter onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Wat uiteindelijk voor meer effect zorgt. Daarnaast is het voordeel dat deze influencers:
- Echt gepassioneerd zijn over hun niche
- Zeer betrokken zijn bij hun volgers
- Zelf het werk doen en niet iemand voor hen laat werken
- Zich meer toewijden aan je merk
Conclusie
Grote getallen zijn aantrekkelijk voor bedrijven. We denken automatisch dat we hiermee meer mensen bereiken, maar feitelijk is dat niet zo. De influencers krijgen van alle grote merken producten toegestuurd en promoten dit maar al te graag via hun Instagram, maar zijn zij wel echt fan van dat merk? Of dragen ze het product alleen omdat ze het gratis hebben gekregen en een vergoeding krijgen? De micro-influencers hebben een hogere engagement en kunnen worden gezien als true ambassadors van een merk, doordat zij bijvoorbeeld de dienst of het product al jaren trouw gebruiken.
Liefs,
Mendie
+ There are no comments
Add yours